fbpx

יום הסקראפבוקינג העולמי – היום!!

20200428_083922-01-225x300.jpeg
לכבוד יום הסקראפבוקינג העולמי שחל היום  scrapbook day 2020 החלטתי לרענן "מאמר" ישן שכתבתי אאל"ט בשנת 2009, לאתר  סקראפ – קהילה ישראלית יוצרת
"המאמר" עסק באלבום לשמירת זכרונות ותמונות משליחות בה היינו בין השנים 2004-2007 בבאקו , בירת אזרביג'אן.
הנושא התקשר לי ליום הסקראפבוקינג העולמי שחל היום, מכיוון שמדובר באלבום סקראפ בגודל 12*12 אינץ' (30*30 ס"מ)

האלבום פתוח 


אז תכינו איזושהי כוס משקה ותתרווחו לכם עם הפוסט – תרוויחו גם ביקור באזרביג'אן המקסימה          (כשעוד לא הייתה תיירותית ומבוקשת) וגם הצצה לסקראפ של פעם. 

שנתחיל? 

יצאנו לשליחות במדינה שעד אז לא שמענו עליה,מרחק 3 שעות טיסה מהבית, מדינה שרובה מוסלמי, עם גבול איראני מאיים. במהלך שהותנו במקום, טיילנו הרבה, חווינו גידול של תינוקת שהפכה לילדה והגדלנו את המשפחה. חווינו מקום מדהים עם נופים, אנשים צורת חיים ומנטליות שלא ממש ניתן להעביר בתמונות. זו הייתה תקופה נהדרת, שונה, מאתגרת ומסקרנת, אך היום, היא בעיקר מעוררת געגועים.


את האלבום התחלתי להכין כשלוש שנים לאחר שחזרנו ארצה. התמונות הודפסו הרבה זמן מראש, וחיכו ליומן. כאשר הגעתי לשלב של כתיבת המקומות או הזמנים בהם היינו, נתקלתי בקושי. וזה לקח אחד שלמדתי, יש לי יומן בו אני רושמת ומתעדת הכל (ו לפחות משתדלת) כדי שגם אם אגיע לדברים מאוחר יותר – אדע בדיוק היכן ומתי הם קרו. 


רוב התמונות שמסמלות את הקיצוני והשונה בעיר, צולמו ע"י תמי מרגלית . תמי שהקפידה תמיד לבוא לבקר אותנו בכל מקום שבו גרנו, היא משהו מיוחד. במהלך השבוע בו ביקרה אותנו היא ראתה דברים שאני כדיירת שם, לא שמתי לב אליהם. התמונות המקומיות שהיא צילמה יוצרות את תחושת הקיצוניות הכל כך מורגשת שהייתה קיימת שם. 


ואחרי ההגיגים המשתפכים הנה עוד קצת תאוריה ואחריה, אני מתחילה לעבוד על האלבום: 
התמונות שנבחרו (כ-400 מתוך אלפים) הודפסו בגדלים שונים וחיכו לזמנן במעטפה. 

נבחר אלבום זמני, אלבום קנוי ייעודי לסקראפבוקינג בגודל 30*30 , עם 10 שמרדפים שאליו הוכנסו עוד 20 שמרדפים (סה"כ 30 שמרדפים ). התחלתי למיין את התמונות לפי תאריכים, מקומות וכו'. יצרתי לי מקבצים של תמונות עפ"י הנושאים וכל מקבץ כזה בעצם מהווה דף או כפולת אלבום.

לאחר המיון, בחרתי את התמונות שחייבות להכנס לאלבום שכזה. כל פעם בחרתי אחת מתוך הקבוצות, ואותה פרקתי לתתי קבוצה (5-6 תמונות) מהן כבר יכולתי להרכיב דף ואח"כ כפולה מתאימה.
בחרתי את דפי הבסיס של הכפולה, ואח"כ התחלתי במלאכת ההדבקה, הקישוט, המאטינג וכו'. הג'ורנלינג והכותרות היו אקורד הסיום של כל דף, ולכן ישנם דפים מוכנים באלבום אשר עדיין חסרי ג'ורנלינג או כותרת מכיוון שאיני סגורה על המקום המדויק, ומחכה לעזרה מחברים.

את הכפולות המוכנות הכנסתי לשמרדפים בסדר אקראי (כפולה כפולה) וכך הם חיכו עד שסיימתי את האלבום,

מכיוון שהאלבום נבנה בשיטת הכפולות (כלומר כל כפולה בפני עצמה), לא בחרתי בקולקציה אחת מסויימת או בנושא/צבע שעובר בין כל דפי האלבום.
יצאתי מנקודת הנחה (ושחרור) שאם בסופו של דבר יהיו כפולות שיתאימו אחת לשנייה סבבה, אבל אם לא כל כפולה בהחלט יכולה לעמוד בפני עצמה.

החלק שגזל לי  הכי הרבה זמן היה הניסיון לדחוס כמה שיותר תמונות לכל דף.
פחות התמקדתי בטכניקות מסובכות או בעיצוב מדהים, אלא היה לי חשוב שהעיצוב ייתן כבוד לתמונות וישאיר לי גם הרבה מקום לכתיבה (ג'ורנלינג)

1. אז הנה הדוגמא הראשונה :  בכפולה הזו ניתן לראות את הבניין בו התגוררנו


השתמשתי בשילוב הצבעים כתום וטורקיז יחד עם מוטיב "Damask". הדף הכתום הגיע עם רקעים של Damask האהובים עליי מאוד, הדגשתי מספר מוטיבים בעזרת עט שחור, והוספתי בורדר טורקיז תואם לדף שממול כדי להפריד את התמונה (העליונה)מהפרוספקט לתמונה שאנו צילמנו (התחתונה).


בדף השמאלי, הדבקתי את התמונות עם מאטינג כתום, הוספתי כרטיסיית ג'ורנלינג עם מסגרת כתומה, שאליה הוספתי קישוט בדוגמת Damask למעלה ולמטה. 


את הקישוט גם תחמתי בטוש שחור על מנת להקפיץ אותו מהרקע.  בנוסף הוספתי את המשפט ”There’s no place like home” על נייר טורקיז עם רקע כתום, וזו מבחינתי כפולה מוכנה.

2. כבר אז מסתבר שאהבתי להתנסות בחומרים וטכניקות שונות, ואת דפי הרקע בכפולה הזו הכנתי לבד בעזרת גלימר מיסט טורקיז ושבלונות של טים הולץ. 



התחלתי בריסוס גלימר מיסט דרך השבלונות על קארדסטוקים לבנים. הדבקתי תמונות, ועליהן הוספתי חיתוכים של ענפים המתאימים לרקע (בעזרת הקאטלבג).


 לקחתי נייר קראפט עליו גם עשיתי שבלונות עם הגלימר, ועליו הדפסתי את הג'ורנלינג. הג'ורנלינג הודבק בעזרת דבק דו צדדי תלת מימדי ליצירת גובה.


3. בכפולה הזו השתמשתי בדפי רקע של Sassfaras (שאריות מסדנאות סקראפ בהן השתתפתי בבלגיה).


 מכיוון שהדף הימני עשיר בתיפורים מודפסים, החלטתי להעתיקם בצבע תואם גם לדף הימני, והתמונה המרכזית שבו קיבלה מסגרת "תפורה". 


גם הדף עצמו הוכנס ל"מסגרת תפורה" ויחד עם מדבקות הג'ורנלינג, הם מהווים המשך לדף הימני. כל התמונות בדף הימני, מוסגרובעזרת עט שחור להדגשה וקישור לדף הימני. 

4. בכפולה הזו ניצלתי את הצבעים העזים אשר כבר היו קיימים בדף (ירוק, אדום ,צהוב וטורקיז) ומיקסמתי את השימוש בצבעים אלו בשני הדפים. 

לקישוט הדפים, הוספתי פרחי כרוב עם סיכה מתפצלת/כפתור/מדבקה, וכן פרחים שנחתכו/הובלטו בעזרת הקאטלבג ועליהם כתבתי ג'ורנלינג.


 מדבקת תלת מימד של דלי עם כלים נתנה לדף נפח. מכיוון שהדף הימני חלק, החלטתי כי יהיה מיותר לעשות לתמונות מאטינג, אבל בדף השמאלי כל תמונה קיבלה מאטינג כפול (אדום ועליו ירוק)

5. הכפולה האחרונה שאראה, עושה שימוש מקסימלי בדוגמת הדפים לטובת הקישוט וההתאמה.


הדפים הם מקולקצית " "The Green stack של DCWV .


הדף השמאלי הוא דף טורקיז עם מסגרת מנוקדת מסביבו. המשכתי את הנקודות הלבנות מסביב לכל תמונה. מכיוון שאיני זוכרת (עדיין) את שם המקום המדויק, הכנתי כבר מראש כרטיס תואם לג'ורנלינג(מצורף באטב) אותו אמלא ברגע שאקבל פרטים על המקום. דף יחסית פשוט אך התמונות בו בולטות בזכות שילוב הצבעים והנקודות הלבנות. 


הדף הימני גם הוא מאותה קולקציה. כאן עשיתי מאטינג חום עם נגיעות של ירוק וטורקיז לתמונות. חלק מהמילים נצבעו בצבעי מים בגוונים של טורקיז כדי להדגישן ולקשר את הדף לכפולה שלו.

האלבום הראשון שאת חלק מדפיו ראיתם כאן, מכיל בדיוק 100 תמונות על 27 דפים מעוצבים. 
שמחה שהגעתם עד כאן, ומאחלת לעצמי שעד יום הסקראפבוקינג העולמי של שנת 2021, אסיים עוד 300 תמונת מהאלבום של אזרביג'אן ואפילו אתחיל אלבומים נוספים משליחויות שהיינו בהן מאז. 
תמיד שמחה לקרוא תגובות:)
מיכל


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *